Wstęp
Spis treści
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości od wielu lat wspiera polskich przedsiębiorców w ich dążeniu do zdobywania zagranicznych rynków. W obliczu problemów firm wywołanych pandemią, programy pomocowe, giełdy i wsparcie z Unii Europejskiej są teraz potrzebne bardziej niż kiedykolwiek.
PARP już od dwóch dekad realizuje programy, poprzez które wspiera rozwój polskiej gospodarki, promuje innowacyjną i badawczą działalność małych i średnich przedsiębiorstw, wykorzystywanie nowych technologii w działalności gospodarczej, a także podnosi kompetencje. Agencja od początku swojego istnienia przekazała - w ramach Funduszy Europejskich - wsparcie finansowe w wysokości 45 mld zł ponad 25 tys. firm. A jednym z zadań PARP jest też prowadzenie programów zmierzających do wzrostu eksportu polskich produktów i usług oraz ekspansji polskich MŚP na rynkach międzynarodowych.
Wybuch epidemii nie podciął skrzydeł polskim firmom, a w wielu przypadkach okazał się być impulsem do rozwoju. Dowodzi tego rekordowe zainteresowanie m.in. konkursami o unijne wsparcie w wejściu na rynki zagraniczne. – Jak pokazują wyniki poszczególnych naborów, programy prowadzone przez PARP cieszą się dużą popularnością wśród polskich firm, rosnącą z każdą kolejną edycją. Ich przydatność jest jeszcze bardziej widoczna w obecnej sytuacji, gdy pandemia tak mocno dała się gospodarce we znaki, a wielu przedsiębiorców z dnia na dzień musiało zacząć działać w trudnym i nieprzewidywalnym otoczeniu rynkowym – mówi Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP.
W dwóch tegorocznych rundach konkursu „Internacjonalizacja MŚP” przedsiębiorcy ze wschodniej Polski złożyli aż prawie 230 wniosków o dofinansowanie kosztów wprowadzenia produktów i usług na nowe rynki zagraniczne na łączną kwotę ponad 100 mln zł. To o ponad 35 mln zł więcej niż w zeszłorocznej edycji. W odpowiedzi na problemy wywołane pandemią w konkursie wprowadzono korzystne dla wnioskodawców zmiany w zakresie sposobu rozliczania kosztów zgłaszanych projektów i obowiązujących terminów. O wsparcie z tego programu przedsiębiorcy będą mogli starać się także w 2021 roku.
Rekordowy pod względem liczby złożonych wniosków i pozytywnie ocenionych projektów był także ogłoszony w 2021 roku konkurs „Go to Brand”, który wspiera promocję polskich marek na rynkach zagranicznych. W 6. edycji 1 117 mikro-, małych i średnich firm wybranych do dofinansowania otrzyma na ten cel łącznie prawie 327 mln zł z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Największym zainteresowaniem cieszą się programy promocji skierowane do branż: IT/ICT, moda polska, budowa i wykańczanie budowli, meblarska i kosmetyczna.
W tym roku PARP zorganizowała również nabór „Go to Brand – EXPO 2020” na sfinansowanie promocji marek produktowych podczas Wystawy Światowej w Dubaju. Wsparcie zostało przyznane prawie 70 projektom, a firmy chcące wejść ze swoją ofertą na rynki krajów Zatoki Perskiej mogły wnioskować nawet o 425 tys. zł. O dofinansowanie promocji swoich marek na Wystawie Światowej EXPO w konkursie „Go to Brand” przedsiębiorcy będą mogli starać się także w 2021 roku – ze względu pandemię i zmianę daty EXPO planowany jest dodatkowy nabór.
Ponadto, Agencja ma wieloletnie doświadczenie w organizacji giełd kooperacyjnych, spotkań b2b i misji gospodarczych – zarówno wyjazdowych, jak i przyjazdowych. W 2020 r., z uwagi na ograniczenia spowodowane pandemią, PARP organizuje lub współorganizuje wirtualne spotkania b2b, które cieszą się dużym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców. W 2020 r. odbyło się ok. 25 wydarzeń o charakterze b2b, w których wzięło udział ponad 500 polskich firm odbywając niemal 900 spotkań z zagranicznymi partnerami. Wirtualne spotkania b2b są przez PARP organizowane w ramach sieci Enterprise Europe Network, której agencja jest członkiem. W ramach EEN PARP ofertuje też przedsiębiorcom bieżącą pomoc w promocji ich ofert handlowych za granicą oraz znalezieniu międzynarodowych partnerów gospodarczych.
PARP jest także operatorem Branżowych Programów Promocji branży IT/ICT i sprzętu medycznego. Działania realizowane w ramach programów mają na celu promocję polskich firm z tych branż za granicą i obejmują przede wszystkim organizację stoisk informacyjno-promocyjnych na wybranych zagranicznych imprezach targowych. Jeśli tylko sytuacja epidemiczna na to pozwoli, do końca 2022 r. planowana jest organizacja 18 stoisk w Europie, Azji i w Ameryce Północnej, w tym duże stoisko narodowe na największych na świecie targach gamingowych Gamescom w 2021 r.
Polskie firmy mają także możliwość udziału w międzynarodowych wydarzeniach bilateralnych organizowanych w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Działania realizowane w ramach tego projektu skierowane są do firm reprezentujących 3 obszary: zielone technologie, technologie poprawiające jakość życia i niebieskie technologie (rozwój firm z obszaru morza i wód śródlądowych). W ramach projektu przewidziane są przede wszystkim seminaria i spotkania biznesowe dla polskich i norweskich firm, które są organizowane w formule stacjonarnej lub on-line, w zależności od bieżącej sytuacji epidemicznej.
Nieco inną formę wsparcia oferuje program „Poland Prize”. Operatorzy wybrani przez PARP w tegorocznym konkursie będą mieli za zadanie wyszukać, a następnie sprowadzić do Polski najciekawsze zagraniczne start-upy. Udział w programie umożliwi im wdrożenie w Polsce innowacyjnych rozwiązań lub pozyskanie kapitału inwestorskiego. Młode spółki technologiczne po zarejestrowaniu działalności w Polsce mogą otrzymać grant w wysokości do 50 tys. zł na pokrycie kosztów maksymalnie trzymiesięcznego okresu przygotowawczego. Te, które nawiążą w Polsce współpracę z partnerem biznesowym, będą mogły otrzymać do 250 tys. zł na pokrycie kosztów działań akceleracyjnych. Budżet konkursu wynosi 60 mln zł. Pierwsza edycja Poland Prize pozwoliła sprowadzić do Polski dokładnie 101 start-upów – najciekawszych z ponad 3 tys. zgłoszeń z całego świata.
– Przez lata wspierania polskich firm, PARP miała okazję i zaszczyt współpracować z najbardziej innowacyjnymi przedsiębiorstwami, najlepiej rokującymi na przyszłość. Polska może się pochwalić doskonale wykształconą kadrą, która nie boi się nowych wyzwań i potrafi podejmować odważne decyzje biznesowe. Warto też podkreślić, że produkty i usługi pochodzące z naszego kraju, jakością i innowacyjnością, mogą z powodzeniem konkurować na trudnych i wymagających rynkach międzynarodowych – mówi Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP.
