46 mld zł wsparło polski biznes

Wstęp

Spis treści

Od dwóch dekad Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości aktywnie uczestniczy w rozwoju gospodarczym Polski, transferując miliardy złotych na wzmocnienie naszej gospodarki.

Materiał promocyjny ukazał się w „Pulsie Biznesu” 14 grudnia 2020 r.

Nowe milenium przyspieszyło transformację Polski. Naszej gospodarce nie przeszkodził nawet globalny krach finansowy z 2008 r. ani kryzys zadłużenia w strefie euro. W ostatnich dwóch dekadach nasz PKB zwiększył się ponad trzy krotnie, dwucyfrowa jeszcze kilkanaście lat temu stopa bezrobocia została zredukowana do rekordowo niskich poziomów (6,1 proc.), a roczna inflacja zdławiona do ok. 3 proc. W szybkim tempie rozwijał się również polski eksport, którego wartość w 2019 r. wyniosła 235,8 mld EUR, przewyższając o 1,8 mld EUR łączną wartość importu.

Jednak plany wielu firm pokrzyżowała pandemia i efekty obostrzeń wprowadzanych z jej powodu. By złagodzić skutki tych zdarzeń, rząd opracowuje kolejne formy pomocy dla biznesu. Wśród nich jest Plan dla Pracy i Rozwoju przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. To bezpośrednia pomoc dla firm i pracowników dotkniętych skutkami C0VID-19, kompleksowe wsparcie w dostosowaniu się do wymagań rynku dla przedsiębiorców i pracowników w trudnej sytuacji, eliminacja biurokracji, cyfryzacja otoczenia biznesowego i proprzedsiębiorcze regulacje prawne.

Naszym celem jest osłona polskich przedsiębiorców i pracowników w dobie pandemii i przygotowanie naszej gospodarki do powrotu na ścieżkę rozwoju, gdy ona minie. Jednym z partnerów naszych działań jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – podkreśla Jarosław Gowin, wicepremier i szef resortu rozwoju.

Jednocześnie PARP prowadzi wiele innych projektów wsparcia dla biznesu, instytucji okołobiznesowych, uczelni oraz samorządów lokalnych.

Rewolucja w infrastrukturze

Agencja, operator licznych unijnych, rządowych i zagranicznych funduszy, utworzona w 2000 r., zapisała się w dziejach prze mian gospodarczych Polski.

Dofinansowanie transferowane przez PARP płynęło w ramach ośmiu programów operacyjnych w trzech perspektywach finansowych UE: Sektorowego Programu Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Sektorowego Programu Rozwój Zasobów Ludziach (lata 2004-2006), Programów Operacyjnych Innowacyjna Gospodarka, Kapitał Ludzki, Rozwój Polski Wschodniej (lata 2007-2013), a od 2014 r.: Inteligentny Rozwój, Wiedza Edukacja Rozwój oraz Polska Wschodnia.

Swoje struktury PARP uruchamiała w czasie, gdy Polska stawała się wielkim placem budowy. Dlatego pierwsze lata aktywności Agencji koncentrowały się na szczególnie pilnych projektach infrastrukturalnych, transporcie oraz komunikacji.

Wiele zyskały wschodnie województwa, dla których przeznaczono dwa programy z łącznym budżetem ok. 4 mld EUR. W ich ramach m.in. wybudowano lub zmodernizowano ok. 380 łon dróg, uzbrojono ponad 500 ha terenów inwestycyjnych. Powstało też pięć nowych centrów wystawienniczych i konferencyjnych. Dla przykładu, Olsztyn przywrócił komunikację tramwajową, w Lublinie zmodernizowano sieć trolejbusową oraz zakupiono trolejbusy, w Białymstoku rozwinięto infrastrukturę drogową, w Rzeszowie powstały Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny Aeropolis oraz Centrum Wystawienniczo-Kongresowe, a Kielce wyremontowały swój dworzec autobusowy. Dzięki funduszom unijnym powstały również mosty łączące województwa w miejscowości Kamień (lubelskie-mazowieckie) czy w Połańcu (świętokrzyskie-podkarpackie) oraz Wschodni Szlak Rowerowy GREEN VEL0 o długości ponad 2 tys. km.

Sporo projektów inwestycyjnych realizowano jeszcze przed naszą akcesją, np. w ramach programu PHARE. Wówczas dominowały inwestycje związane z budową sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, oczyszczalni ścieków oraz dróg. Już wtedy pojawiały się również projekty związane z inkubatorami biznesu.

Wiatr w żagle dla biznesu

W kolejnych latach działania PARP coraz bardziej koncentrowały się na programach wspierających rozwój firm, w tym start-upów, podnoszenie potencjału kapitału ludzkiego oraz wzmacnianie konkurencyjności polskich biznesów na arenie międzynarodowej. Niemały udział Agencja ma również w działalności badawczo-rozwojowej oraz w obszarach nowoczesnych technologii i cyfryzacji. Już w Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego na lata 2001-2006 można było uzyskać dotację na założenie nowej firmy czy skorzystać z lokalnych funduszy pożyczkowych oraz funduszy poręczeń kredytowych. Pomoc dla mikrofirm i całego sektora MSP trwa nieprzerwanie do dziś.

W 2016 r. PARP rozpoczęła projekt inno LAB, uruchamiając wiele programów, jak ScaleUp, Elektro ScaleUp, Poland Prize, Seal of Excellence czy Granty na design.

Przemyślane inwestowanie pieniędzy krajowych i środków unijnych przynosi efekty. Według najnowszych danych PARP już prawie 35 proc. firm w Polsce jest aktywnych innowacyjnie. To o 2,4 p.p. więcej niż jeszcze w latach 2015-2017. W styczniu ruszy kolejny konkurs, będący efektem naszej współpracy, przeznaczony dla MSP, które chcą wdrożyć do swojej działalności wyniki prac badawczo-rozwojowych – zauważa Tadeusz Kościński, minister finansów, funduszy i polityki regionalnej.

Od czasu polskiej akcesji do Unii PARP rozdysponowała 46 mld zł z funduszy europejskich na rozwój polskiego biznesu. Pieniądze te pozwoliły na wsparcie ponad 30 tys. projektów. W ramach trzech programów operacyjnych z mijającej perspektywy wdrażanych przez PARP w fazie realizacji znajduje się prawie 5,9 tys. projektów. Zakończono ponad 4 tys. przedsięwzięć. Jednocześnie są jeszcze wolne środki, co oznacza, że zarówno w tym, jak i w przyszłym roku PARP będzie ogłaszała konkursy i kontynuowała nabory. Łącznie na przedsiębiorców czeka nadal ok. 1,2 mld zł.

Wszechstronne wsparcie

PARP jest również dysponentem projektów realizowanych za pomocą środków z budżetu państwa oraz z innych funduszy międzynarodowych, m.in. szwajcarskich czy norweskich. W ciągu 10 lat Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, skupionego głównie na rozwiązaniach ekologicznych, zrealizowano kilkadziesiąt dużych projektów i ponad 1,7 tys. mniejszych inicjatyw. W ramach bezzwrotnych dotacji przeznaczono 489 mln CHF. Kolejne środki wsparcia zasilą działalność firm w obszarze tzw. zielonych i niebieskich technologii, a także technologii poprawiających jakość życia w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021.

Agencja prowadzi również działania badawczo-analityczne, publikując corocznie kilkadziesiąt opracowań, raportów i poradników dla przedsiębiorców. Rozwinęła też ofertę szkoleniowo-doradczą, np. Bazę Usług Rozwojowych oraz e-learningową platformę z bezpłatnymi szkoleniami „Akademia PARP”.

Ważnym elementem rozwoju konkurencyjności polskiego biznesu jest również promocja i pomoc firmom na szczeblu międzynarodowym. Stąd nasze zaangażowanie w targi i wystawiennictwo. Zorganizowaliśmy m.in. udział Polski w Światowych Wystawach EXPO w Saragossie (2008 r.), Szanghaju (2010 r.), Mediolanie (2015 r.) i Astanie (2017 r.). Nasze pawilony cieszyły się dużym zainteresowaniem, ten na EXPO w Szanghaju odwiedziło ponad 8 mln osób – mówi Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP.

PARP stoi również za licznymi wydarzeniami edukacyjnymi i kampaniami informacyjnymi dla przedsiębiorców, jak np. Forum Edukacyjne MSP, Startup Summit czy Startup Summer Camp. – Promujemy również innowatorów, łącząc świat nauki z biznesem dzięki konkursowi Polski Produkt Przyszłości, którego popularność rośnie z roku na rok – podkreśla szefowa PARP.

Pomoc