Wstęp
Spis treści
Gmina Olsztyn oddała do użytku Drogę Krajową 51 na odcinku od skrzyżowania
ul. Towarowej z ul. Leonharda do węzła Wschód (S51). Całkowity koszt inwestycji wyniósł prawie 131,5 mln zł. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 wyniosło 85 proc. kosztów kwalifikowanych.
Wsparcie projektu z funduszy unijnych pochodziło z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia
2014-2020 (Działanie 2.2 Infrastruktura drogowa), realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Uroczyste oddanie drogi odbyło się w towarzystwie prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza, senator RP Lidii Staroń, wicemarszałka województwa warmińsko-mazurskiego Marcina Kuchcińskiego, wicewojewody warmińsko-mazurskiego Sławomira Sadowskiego, dyrektora Departamentu Projektów Infrastrukturalnych PARP Macieja Berlińskiego oraz dyrektora regionu firmy Budimex S.A. (lider konsorcjum wykonawców) Dariusza Taraszkiewicza.
Inwestycja zlokalizowana jest we wschodniej części Olsztyna i stanowi niezbędne powiązanie układu drogowego w ciągu DK 51 z południową obwodnicą Olsztyna w ciągu DK 16 zrealizowaną przez GDDKiA.
W ramach projektu wybudowano dwa wiadukty drogowe, przebudowano obecną ulicę Towarową do ulicy Budowlanej i wybudowano jej nowy przebieg od ulicy Budowlanej do węzła „Wójtowo”.
- To jedna z najważniejszych, drogowych inwestycji Olsztyna ostatnich lat - mówi prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. - Dzięki temu wyremontowaliśmy fragment wysłużonej trasy, biegnącej przez dzielnicę przemysłową i wybudowaliśmy zupełnie nowy fragment, wiodący do południowej obwodnicy naszego miasta. Bez wątpienia to zmiana jakościowa przestrzeni oraz funkcjonalności komunikacyjnej tego obszaru.
- Dzisiejsza uroczystość kończy realizację projektów drogowych współfinansowanych z POPW 2014-2020 zarówno w województwie warmińsko-mazurskim jak i samym Olsztynie. Wszystkie dostępne środki w ramach działania „Infrastruktura drogowa” zostały już wykorzystane. Przed nami przygotowanie nowych inwestycji do realizacji w kolejnym programie operacyjnym w nowym okresie programowania – mówił Maciej Berliński, dyrektor Departamentu Projektów Infrastrukturalnych PARP.
Przedmiot projektu:
- Budowa ul. Towarowej na odcinku od skrzyżowania ul. Towarowej z ul. Budowlaną do projektowanej obwodnicy Olsztyna:
- budowa i przebudowa skrzyżowań z ul. Budowlaną i ul. Cementową;
- budowa dróg obsługujących, ścieżek rowerowych i chodników, zatok autobusowych, zjazdów oraz wiaduktu drogowego w ciągu przebudowywanej ul. Towarowej nad torami bocznicy kolejowej do zakładów Michelin Polska;
- przebudowa kolidującej infrastruktury;
- wyburzenia kolidujących budynków i obiektów inżynierskich;
- wycinka drzew oraz nowe nasadzenia zieleni.
- Przebudowa ul. Towarowej od skrzyżowania ul. Towarowej z ul. Leonharda do skrzyżowania z ul. Budowlaną:
- przebudowa skrzyżowań z ul. Leonharda, ul. Stalową oraz ul. Sprzętową,
- budowa dróg obsługujących, ścieżek rowerowych i chodników, zatok autobusowych, zjazdów oraz wiaduktu drogowego nad linią kolejową,
- przebudowa kolidującej infrastruktury,
- wyburzenia kolidujących budynków i obiektów inżynierskich,
- wycinka drzew oraz nowe nasadzenia zieleni.
W wyniku realizacji projektu powstało: 0,39 km nowych dróg krajowych klasy G 2/2 (2 jezdnie po 2 pasy ruchu), 2,17 km przebudowanych do wyższych parametrów dróg krajowych oraz ponad 3 km infrastruktury rowerowej.
Realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:
- wzmocnienie powiązań z układem TEN-T,
- powiązanie układu drogowego w ciągu DK51 z południową obwodnicą Olsztyna w ciągu DK16,
- poprawa organizacji ruchu tranzytowego i lokalnego (zmniejszenia liczby pojazdów w centrum miasta i wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta),
- pozytywny wpływ na wzrost promienia oddziaływania miasta w zakresie codziennych dojazdów do pracy,
- podniesienie konkurencyjności i ożywienia przedsiębiorczości we wschodniej części miasta
(większa integracja funkcjonujących rynków pracy).
---------------------
Budowa nowej DK na terenie miasta Olsztyna, łączącej się bezpośrednio z południową obwodnicą miasta w ciągu DK16 (sieć TEN-T) realizuje cel główny działania 2.2. Infrastruktura drogowa: „zwiększenie dostępności miasta wojewódzkiego Olsztyna i jego obszaru funkcjonalnego w zakresie infrastruktury drogowej” oraz cel główny Programu „wzrost konkurencyjności i innowacyjności makroregionu Polski Wschodniej”.
- Koszt całkowity inwestycji: 131 477 439,74 PLN,
- Kwota wydatków kwalifikowalnych – 111 087 022,29 PLN,
- Kwota dofinansowania UE: 94 423 968,92 PLN,
- Data podpisania umowy o dofinansowanie: 28 czerwca 2016 r.,
- Data zakończenia robót budowlanych: 27 maja 2019 r.