Wstęp
Table of contents
Sektor komunikacji marketingowej tworzony przez ponad 11 tys. firm (wartość szacunkowa dot. 2022 r.), reprezentujących różne podsektory, zatrudnia ponad 151 tys. osób (dane za rok 2021). Jaka przyszłość branży rysuje się na najbliższe lata? Jakie znaczenie dla wyzwań stojących przed sektorem ma przyspieszenie technologiczne i rozwój AI? Te i inne powiązane kwestie będą poruszane podczas spotkania z cyklu #BranżoweCzwartki, w trakcie którego zostaną zaprezentowane wybrane wyniki Branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego w sektorze komunikacji marketingowej. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaprasza do udziału!
PARP zaprasza na premierę raportu
Wybrane wyniki raportu zostaną zaprezentowane już 21 września br. podczas spotkania z cyklu #BranżoweCzwartki rozpoczynającego się o godzinie 10:00. Wydarzenie jest organizowane z myślą o osobach związanych z sektorem komunikacji marketingowej – przedsiębiorcach, pracownikach, przedstawicielach organizacji branżowych, instytucji edukacyjnych, administracji publicznej oraz analityków branżowych. Zaproszeni eksperci będą dyskutować przede wszystkim o przyszłości sektora w kontekście możliwych scenariuszy jego rozwoju, a także o aktualnych wyzwaniach.
Wydarzenie jest bezpłatne i odbędzie się w formule online. Więcej informacji na temat webinarium można przeczytać na stronie PARP.
Tego dnia w serwisie PARP zostanie również opublikowany raport podsumowujący II edycję projektu.
Pozytywny obraz sektora
W opinii pracodawców oraz ekspertów, którzy brali udział w badaniach jakościowych, rok 2021 w sektorze komunikacji marketingowej okazał się zaskakująco udany. Niektórzy mówili wręcz o „małej hossie” na rynku. Zgodnie z deklaracją pracodawców w 2021 r. aż 83% firm zanotowało zysk, a tylko 8% stratę. W porównaniu z 2020 r. udział firm, które zarejestrowały wzrosty finansowe, zwiększył się o 21 p.p.
Zdecydowana większość pracodawców nie planuje zmian w poziomie zatrudnienia ani w perspektywie dwóch, ani pięciu lat. 88% pracodawców prognozuje utrzymanie liczby pracowników w swojej firmie w kolejnych dwóch latach, a tylko 6% myśli o zatrudnieniu nowych osób. Aż 96% zatrudnionych w sektorze deklaruje, że są zadowoleni lub bardzo zadowoleni ze swojej aktualnej pracy i nie zamierzają jej zmieniać w najbliższym roku.
Kompetencje przyszłości
Spośród kompetencji, których znaczenie już teraz szybko rośnie lub wzrośnie w przyszłości (hot skills) można wymienić umiejętności związane z prowadzeniem efektywnej komunikacji, poruszaniem się w kanałach digitalowych, analizą danych, znajomością zasad etyki i postępowaniem zgodnie z nimi. Wciąż kluczowe znaczenie mają kompetencje liderskie menedżerów.
Część kompetencji na poszczególnych, kluczowych dla sektora stanowiskach oceniana jest przez pracodawców jako trudno dostępna. Największy udział kompetencji trudnych do pozyskania obserwuje się w przypadku takich stanowisk jak: account manager (aż 96% kompetencji), digital ekspert (90% kompetencji), strateg (81% kompetencji) oraz producent (77% kompetencji).