Wstęp
Table of contents
W dniach 17-21 lutego 2025 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zorganizowała misję dla startupów z branży EdTech w ramach projektu Startups Are Us. Jej celem było wsparcie polskich firm w nawiązaniu współpracy z lokalnymi instytucjami, firmami i organizacjami w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA). Program obejmował szereg spotkań oraz warsztatów, które miały pomóc w ocenie potencjału rozwoju polskich startupów na tym rynku.
W ramach naboru do udziału w programie zostało wybranych 13 podmiotów, których przedstawiciele uczestniczyli w wyjeździe: Calmsie Sp. z o.o., Unicorn VR World Sp. z o.o., Rch Venture Sp. z o.o., Visus VR Sp. z o.o., Metaskills Sp. z o.o., Anava Capital Advisory Sp. z o.o., Prosta Edukacja Sp. z o.o., Q24 Sp. z o.o., JETVAR Sp. z o.o., SUCCESSIO Sp. z o.o., GANGLA Sp. z o.o., Educat Sp. z o.o. oraz Yoniee Sp. z o.o.
Organizacja pierwszej misji w ramach projektu Startups Are Us była dla nas dużym wyzwaniem, ponieważ chcieliśmy, żeby uczestnicy wyjazdu mieli okazję nie tylko poznać ekosystem innowacji w ZEA, ale także zdobyć praktyczną wiedzę na temat prowadzenia działalności w tym kraju i nawiązać współpracę z lokalnymi partnerami – mówi Aleksandra Wadowska, Kierownik Sekcji Projektów Międzynarodowych w Departamencie Wsparcia Przedsiębiorczości.
Misja rozpoczęła się od wizyty w Ajman University Innovation Center, gdzie uczestnicy zapoznali się ze wsparciem oferowanym przez uczelnię. Następnie firmy odwiedziły Mohammed Bin Rashid Innovation Fund, który organizuje konkursy do programu akceleracyjnego dla zagranicznych startupów. Dzień zakończył się spotkaniem w Zagranicznym Biurze Handlowym Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Dubaju, które jest odpowiedzialne za wsparcie polskich przedsiębiorstw zainteresowanych wejściem na rynek ZEA.
Drugiego dnia misji uczestnicy wzięli udział w warsztatach „How to scale an EdTech startup on the UAE market?”, które poprowadzili eksperci z Knightsbridge Group. Zajęcia pozwoliły zapoznać się z kluczowymi strategiami oraz sprawdzonymi metodami rozwoju startupów w ZEA. Następnie delegacja udała się do Dubai Chamber of Commerce, gdzie przedstawiciele Dubai Chamber of Digital Economy zaprezentowali program Business in Dubai oraz możliwości nawiązania współpracy z lokalnymi instytucjami i firmami.
Już po tych pierwszych dwóch dniach utwierdziłem się w przekonaniu, że startupy wybrane w naborze do udziału w projekcie to firmy mocno zorientowane na rozwój i zdobywanie nowych doświadczeń międzynarodowych, a zaplanowane aktywności odpowiadają ich oczekiwaniom - przyznaje Michał Sękowski, odpowiedzialny za program merytoryczny misji.
19 lutego przedstawiciele misji wzięli udział w STEP Conference – jednym z najważniejszych wydarzeń technologicznych w ZEA, które odbywało się na terenie Dubai Internet City. Przed zwiedzaniem targów odbyło się spotkanie z organizatorami, którzy przedstawili ofertę swojego programu akceleracyjnego. Konferencja stanowiła doskonałą okazję do zapoznania się z nowinkami w branży EdTech oraz nawiązania nowych kontaktów biznesowych.
Kolejny dzień misji poświęcony był Abu Zabi, gdzie uczestnicy mieli szansę zapoznać się z globalnym ekosystemem technologicznym, odwiedzając akcelerator Hub71. Zaprezentowano im programy wsparcia dla startupów oraz przestrzeń do rozwoju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Po tej wizycie, delegacja odwiedziła Ambasadę Polski, a następnie udała się do Abu Dhabi Chamber of Commerce and Industry, gdzie zapoznała się z ofertą i możliwościami współpracy z lokalnymi instytucjami i przedsiębiorcami.
Ostatniego dnia misji zorganizowano warsztaty pt. „How and where to look for an investor in the UAE?”, prowadzone przez ekspertów z Bolt Consultancy. Tematyka spotkania koncentrowała się na poszukiwaniach inwestorów na rynku ZEA, stanowiąc kluczowy element dla startupów zainteresowanych rozwojem i pozyskaniem kapitału.
Ankiety ewaluacyjne potwierdzają, że misja spełniła oczekiwania i stanowiła doskonałą okazję do nawiązania cennych relacji zawodowych i połączeń biznesowych oraz poszerzenia wiedzy na temat rynku ZEA. Uczestnicy mieli szansę zapoznać się z lokalnym ekosystemem innowacji, odkryć nowe perspektywy współpracy z tamtejszymi instytucjami i firmami, a także zdobyć praktyczne wskazówki dotyczące rozwoju i skalowania startupów w tym dynamicznie rozwijającym się regionie.
- To był fantastyczny wyjazd, zarówno organizacyjnie, jak i merytorycznie, każdy z uczestników mógł czuć się w pełni zadowolony. W czasie spotkań z lokalnymi przedsiębiorcami, akceleratorami i izbami handlowymi poznaliśmy formalne uwarunkowania oraz specyfikę prowadzenia biznesu w tym niezwykłym kraju i całym regionie. Choć od naszego powrotu do Polski minęło raptem kilka dni, my jako EduCat zaczęliśmy już współpracę z jednym z partnerów poznanych w czasie misji, a wygląda na to, że to dopiero początek – mówi Marek Hołówko, Co-Founder & CEO EduCat Sp. z o. o.
- To był wyjątkowo intensywny wyjazd, który zaowocował świetnym networkingiem, mnóstwem inspiracji i mocą dyskusji. Nie możemy się doczekać kolejnej misji! – podkreśla Adam Borowski, Co-Founder & CEO Successio.