Table of contents
Cel działania
Celem działania jest zaspokojenie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Przedmiotem każdego z modułów realizowanych w ramach projektu musi być rozwiązanie problemów osób ze szczególnymi potrzebami istotnie przyczyniające się do zwiększenia dostępności, rozumianego jako zniesienie co najmniej jednej lub więcej barier występujących np. w przestrzeni fizycznej (w tym budynkach, urządzeniach), rzeczywistości cyfrowej, systemach informacyjno-komunikacyjnych, produktach, usługach, procesach lub zaspokojenie szczególnych potrzeb tych osób. Cele ogólne ścieżki SMART to: rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych przedsiębiorstw, ukierunkowane na wdrażanie innowacji produktowych lub procesowych oraz cyfryzację i transformację przedsiębiorstw w kierunku zrównoważonego rozwoju, jak również internacjonalizację przedsiębiorstw i wzrost kompetencji kadr.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie mikro, mali i średni przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Definicje
Bariera - zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami - przeszkoda lub ograniczenie architektoniczne, cyfrowe lub informacyjno-komunikacyjne, które uniemożliwia lub utrudnia osobom ze szczególnymi potrzebami udział w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami.
Dostępność - zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 - możliwość korzystania przez osoby ze szczególnymi potrzebami z infrastruktury, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz produktów i usług na zasadzie równości z innymi osobami.
Osoby ze szczególnymi potrzebami - zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, za osoby ze szczególnymi potrzebami uznaje się osoby, które ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia barier, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami.
O modułach
Projekt może składać się maksymalnie z siedmiu różnych modułów. Moduły w ramach projektu mogą być realizowane w sposób linearny (realizacja danego modułu jest kontynuacją innego modułu) lub nielinearny (moduły realizowane niezależnie).
Przedmiot każdego modułu realizowanego w ramach projektu musi być zgodny z zakresem tematycznym naboru tj. zaspokajaniem potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
Wsparcie w Ścieżce SMART - nabór tematyczny Dostępność może być udzielone na realizację projektów obejmujących:
- prowadzenie prac badawczo-rozwojowych,
- wdrożenie wyników prac B+R,
- rozbudowę infrastruktury badawczej,
- transformację cyfrową lub zieloną przedsiębiorstwa
- oraz internacjonalizację przedsiębiorstwa i podnoszenie kompetencji kadr.
Moduły obligatoryjne
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw wniosek o dofinansowanie obowiązkowo musi obejmować co najmniej jeden z dwóch modułów: moduł B+R lub moduł wdrożenie innowacji.
Moduły fakultatywne
Projekt dodatkowo może obejmować maksymalnie pięć modułów fakultatywnych. Moduły te dotyczą działań związanych z:
- budową lub rozbudową infrastruktury B+R,
- promocją produktów na rynkach zagranicznych,
- ochroną własności przemysłowej,
- podnoszeniem kompetencji kadr,
- zieloną i cyfrową transformacją przedsiębiorstw.
Realizacja modułów może być ze sobą powiązana lub mogą być realizowane niezależnie, z zastrzeżeniem, że moduł kompetencje musi obejmować działania wspierające realizację zadań w pozostałych zaplanowanych modułach, a przedmiot każdego modułu realizowanego w ramach projektu musi być zgodny z zakresem tematycznym naboru tj. zaspokajaniem potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
Moduł B+R
Moduł B+R obejmuje dofinansowanie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych prowadzących do opracowania innowacji produktowej lub procesowej przynajmniej w skali kraju. Wsparciu podlegać może kompleksowy proces badawczy lub jego wybrana część. More information
Moduł wdrożenie innowacji
Moduł obejmuje dofinansowanie wdrożenia w przedsiębiorstwie wyników prac B+R, posiadanych przez Wnioskodawcę lub będących efektem realizacji modułu B+R. Wyniki prac B+R muszą prowadzić do powstania innowacji produktowej lub procesowej, co najmniej na poziomie krajowym. Wsparcie w tym module udzielane jest w formie dotacji warunkowej, która częściowo podlega zwrotowi – szczegółowe warunki reguluje umowa o dofinansowanie. More information
Moduł infrastruktura B+R
Moduł umożliwia dofinansowanie utworzenia lub rozbudowy centrum badawczo-rozwojowego na terytorium RP. Centrum badawczo-rozwojowe musi umożliwiać realizację określonej we wniosku agendy badawczej prowadzącej do powstania innowacji produktowej lub procesowej. More information
Moduł cyfryzacja
Moduł umożliwia dofinansowanie transformacji cyfrowej oraz zapewnienia cyberbezpieczeństwa działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Działania zaplanowane w module muszą prowadzić do wdrożenia innowacji produktowej lub procesowej przynajmniej na poziomie przedsiębiorstwa. More information
Moduł zazielenienie przedsiębiorstw
Moduł umożliwia dofinansowanie działań ukierunkowanych na zieloną transformację przedsiębiorstwa. Działania mogą dotyczyć usprawnienia gospodarki odpadami, zwiększenia efektywności energetycznej, zmniejszenia zanieczyszczeń, efektywniejszej gospodarki materiałowej, ekoprojektowania czy weryfikacji technologii środowiskowych. More information
Moduł kompetencje
Wsparcie udzielane w module umożliwia doskonalenie kompetencji pracowników i osób zarządzających, zdobywanie przez nich nowych umiejętności oraz wiedzy, a także nabywanie kwalifikacji. More information
Moduł internacjonalizacja
Moduł obejmuje działania związane z promocją zagraniczną produktów wnioskodawcy oraz działania dotyczące uzyskania ochrony praw własności przemysłowej lub ich obrony w przypadku ich naruszenia. More informationŚcieżka SMART – kluczowe zmiany w kryteriach i procesie oceny - aktualizacja lipiec 2024
Ścieżka SMART - aplikuj z sukcesem! Pytania i odpowiedzi
Ścieżka SMART - kluczowe zmiany w kryteriach i procesie oceny | część II
Jak przygotować wniosek o dofinansowanie w Ścieżce SMART?
Ścieżka SMART – aplikuj z sukcesem! Pytania i odpowiedzi cz. II
Aplikuj z sukcesem! Ścieżka SMART. Ocena wniosku o dofinansowanie – kwestie finansowe
Aplikuj z sukcesem! Ścieżka SMART. Ocena wniosku o dofinansowanie – kwestie branżowe
Linie pilotażowe i leasing w projektach FENG – Ścieżka SMART
Materiały szkoleniowe z poprzednich naborów nr 1, 2 i 3 do Ścieżki SMART znajdują się na naszym kanale youtube.
FAQ
Frequently asked questions
Aktualizacja odpowiedzi 10.06.2025
W naborach w Ścieżce SMART od roku 2025, w module B+R leasing aparatury naukowo-badawczej ani sprzętów nie jest kosztem kwalifikowalnym.
Koszty leasingu zostały usunięte z kategorii możliwych do uwzględnienia jako kwalifikowane w module B+R.
Natomiast jeśli aparatura bądź sprzęt stanowi środek trwały u Wnioskodawcy i spełnia warunki określone w kategorii 3.3.3 Amortyzacja (aparatura i sprzęt) – mogą być kwalifikowane w projekcie odpisy amortyzacyjne od takiej aparatury/sprzętu.
Leasing finansowy w odniesieniu do kosztów gruntów, nieruchomości zabudowanych, środków trwałych jest możliwy w 4 modułach:
- moduł Wdrożenie innowacji (odpowiednio w kategoriach 4.3.1, 4.3.2, 4.3.3. Przewodnika kwalifikowalności wydatków);
- moduł Infrastruktura B+R (odpowiednio w kategoriach 5.3.1, 5.3.2, 5.3.3. Przewodnika kwalifikowalności wydatków);
- moduł Cyfryzacja ((odpowiednio w kategoriach 6.3.1, 6.3.2, 6.3.3. Przewodnika kwalifikowalności wydatków);
- moduł Zazielenienie przedsiębiorstw (odpowiednio w kategoriach 7.3.1, 7.3.2, 7.3.3. Przewodnika kwalifikowalności wydatków).
W naborach w Ścieżce SMART od roku 2025, w module B+R leasing aparatury naukowo-badawczej ani sprzętów nie jest kosztem kwalifikowalnym.
Koszty leasingu zostały usunięte z kategorii możliwych do uwzględnienia jako kwalifikowane w module B+R.
Natomiast jeśli aparatura bądź sprzęt stanowi środek trwały u Wnioskodawcy i spełnia warunki określone w kategorii 3.3.3 Amortyzacja (aparatura i sprzęt) – mogą być kwalifikowane w projekcie odpisy amortyzacyjne od takiej aparatury/sprzętu.
Jedynie w module Wdrożenie innowacji możliwy jest leasing finansowy środków trwałych, gruntów i nieruchomości zabudowanych (w kategoriach 4.3.1, 4.3.2, 4.3.3. Przewodnika kwalifikowalności wydatków).
Zgodnie Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków dla naborów FENG.01.01-IP-02-001/25 i FENG.01.01-IP-02-002/25, popartym stanowiskiem KE w ramach audytu FENG, wynikającym z art. 25 ust. 3 lit. b rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014 jedyną kategorią wydatków, w której można ująć koszty elementów linii pilotażowych/ demonstracyjnych/ prototypów, aparatury i sprzętu wykorzystywane do prac B+R jest kategoria 3.3.3 Amortyzacja (aparatura i sprzęt).
W ww. kategorii kwalifikowalne są odpisy amortyzacyjne od aparatury naukowo-badawczej i sprzętu (w tym wszelkich elementów linii pilotażowych/ demonstracyjnych/ prototypów) wykorzystywanych w celu prowadzenia badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych wyłącznie w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby realizowanego modułu B+R;
Odpisy amortyzacyjne stanowią wydatek kwalifikowalny, jeśli łącznie spełnione są następujące warunki:
a) aparatura i sprzęt w momencie zakupu jest środkiem trwałym,
b) aparatura i sprzęt jest niezbędna do prawidłowej realizacji badań przemysłowych, prac rozwojowych projektu i bezpośrednio wykorzystywana w projekcie;
c) aparatura i sprzęt do badań przemysłowych lub prac rozwojowych projektu są ewidencjonowane w rejestrze środków trwałych Wnioskodawcy;
d) odpisy amortyzacyjne są obliczane na podstawie przepisów o rachunkowości oraz zgodnie z polityką rachunkowości Wnioskodawcy;
e) kwalifikowalna wartość odpisów amortyzacyjnych dotyczy wyłącznie okresu, w którym faktycznie aparatura i sprzęt jest wykorzystywana do realizacji badań przemysłowych, prac rozwojowych modułu;
f) jeśli aparatura i sprzęt jest wykorzystywana także w innych celach niż realizacja modułu, kwalifikowalna jest tylko ta część odpisu amortyzacyjnego, która odpowiada proporcji wykorzystania aktywów przy realizacji badań przemysłowych, prac rozwojowych modułu;
g) zakup aparatury i sprzętu nie był współfinansowany ze środków dotacji krajowej lub środków unijnych;
h) zakup aparatury i sprzętu nie został rozliczony ani przedstawiony do rozliczenia jako koszt kwalifikowalny projektu;
i) odpisy amortyzacyjne dotyczą aparatury i sprzętu, która została zakupiona w sposób racjonalny i efektywny – po cenach, które nie zostały zawyżone w stosunku do cen i stawek rynkowych.
Jeżeli Wnioskodawca nie jest zobowiązany do stosowania ustawy o rachunkowości, stosuje odpowiednie przepisy podatkowe.
Należy także zwrócić uwagę na wprowadzoną do Przewodnika kwalifikowalności wydatków definicję aparatury naukowo-badawczej: są to zestawy urządzeń badawczych, pomiarowych lub laboratoryjnych o małym stopniu uniwersalności i wysokich parametrach technicznych (zazwyczaj wyższych o kilka rzędów dokładności pomiaru w stosunku do typowej aparatury stosowanej dla celów produkcyjnych lub eksploatacyjnych). Do aparatury naukowo-badawczej nie zalicza się sprzętu komputerowego i innych urządzeń nie wykorzystywanych bezpośrednio do realizacji prac B+R.
Nie ma możliwości kwalifikowania żadnych kosztów elementów linii pilotażowych/demonstracyjnych/prototypów w kategorii 3.3.7 Dostawy (inne niż środki trwałe).
W § 10 ust. 9 Regulaminu wyboru projektów wskazano, że : ”Jeżeli kwota limitu transakcji, którą można potwierdzić za pomocą certyfikatu zdefiniowana przy podpisie osoby reprezentującej wnioskodawcę jest niższa niż wartość umowy, to wnioskodawca powinien zapewnić podpisanie umowy za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego nieposiadającego ww. ograniczeń (np. poprzez wskazanie innej osoby do podpisania umowy lub podpisanie umowy za pomocą innego kwalifikowanego podpisu elektronicznego)”.
Maksymalne terminy weryfikacji dokumentów składanych przez wnioskodawców, przed zawarciem umowy o dofinansowanie wynoszą:
- 60 dni na weryfikację dokumentów przez PARP,
- 30 dni, od zakończenia w/w weryfikacji, na zawarcie umowy o dofinansowanie.
Zmiana wynika z nowelizacji Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalne dotyczących wyboru projektów na lata 2021-2027.
Nie, nie można dzielić wynagrodzeń kadry zarządzającej i administracyjnej pomiędzy koszty pośrednie i bezpośrednie. Wynagrodzenia tych osób zarządzających i personelu administracyjnego są finansowane w całości wyłącznie w kategorii kosztów pośrednich.
Tak, cechy i funkcjonalności innowacji muszą wynikać nie tylko z zaplanowanych prac B+R, ale również z kamieni milowych projektu i muszą być odzwierciedlone we wskaźnikach rezultatu.
Koszt wynagrodzenia takich osób stanowi w całości wydatek kwalifikowalny w kategorii Koszty pośrednie (ogólne).
Opisując innowacje, należy szczegółowo wskazać ich cechy i funkcjonalności, świadczące o ich przewadze na tle konkurencji w skali kraju, które wynikają zarówno z zaplanowanych prac badawczo-rozwojowych (B+R), jak i z kamieni milowych projektu. Dodatkowo, cechy te muszą być odzwierciedlone we wskaźnikach rezultatu projektu.
W kategorii Personel projektu nie są kwalifikowalne koszty osób pełniących funkcje zarządcze tj.:
- koordynatora projektu (np. kierownika zarządzającego projektem, kierownika prac B+R) oraz innego personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu badawczo-rozwojowego lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie,
- koszty zarządu (wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu badawczo-rozwojowego, np. kierownika jednostki).
Koszt wynagrodzenia takich osób niezależnie od wymiaru zaangażowania w czynności zarządcze lub administracyjne i łączenie ich z zadaniami badawczymi również na podstawie innej formy zaangażowania w ramach projektu, stanowi w całości wydatek kwalifikowalny w kategorii Koszty pośrednie (ogólne).
Tak, beneficjent ma obowiązek zamieszczania hasztagów zgodnie z wytycznymi określonymi w „Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji”.