Wstęp
Spis treści
Komisja Europejska wydała decyzję zatwierdzającą wkład finansowy na rzecz dużego projektu dotyczącego rozbudowy linii tramwajowej w Olsztynie. Podpisany aneks do umowy pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a miastem Olsztyn zwiększa dofinansowanie o ponad 188 mln zł. Łącznie budżet projektu wynosi ponad 527 mln zł i jest dofinansowany w prawie 85 proc. To największy projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Mimo trwającej pandemii koronawirusa i wielu ograniczeń z nią związanych zadania Agencji są realizowane zdalnie, bez zakłóceń.
Dodatkowe fundusze umożliwią budowę ponad 12-kilometrowej linii tramwajowej, która połączy osiedle Pieczewo ze Śródmieściem oraz dworcem kolejowym Olsztyn Główny. Zostanie też zakupionych 6 tramwajów oraz powstanie niemal 10 km ścieżek rowerowych. Zgodnie z podpisanym aneksem budżet projektu wnosi ponad 527 mln zł, z czego ponad 429 mln zł zostało przeznaczone na wydatki kwalifikowalne. Wartość dofinansowania ze środków POPW wyniesie ponad 365 mln zł. Zakończenie realizacji projektu powinno nastąpić do 31 marca 2023 r.
– Decyzja Komisji Europejskiej oznacza, że do Olsztyna trafi aż o 188 mln zł więcej niż pierwotnie zakładano. Inwestycja poprawi transport publiczny w mieście. Dzięki temu więcej osób będzie mogło z niego korzystać, co też pozytywne wpłynie na środowisko. Niezmiennie cieszymy się również, że z POPW finansowane są inwestycje, na które – gdyby nie środki unijne – czekalibyśmy długimi latami – mówi Maciej Berliński, Dyrektor Departamentu Projektów Infrastrukturalnych, PARP.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podpisała umowę o dofinansowanie projektu ,,Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa” już w 2017 roku, jednak ceny ofert złożonych w przetargu znacząco przekraczały kwotę, jaką zamawiający mógł przeznaczyć na realizację projektu. Postępowanie przetargowe zostało unieważnione w lipcu 2018 roku.
– Ponieważ osobiste kontakty zawodowe ogranicza trwająca pandemia aneks został podpisany korespondencyjnie. Także w tym trudnym czasie nasze priorytety się nie zmieniają i beneficjenci oraz wnioskodawcy mogą liczyć na wsparcie Agencji – dodaje ekspert.
Unijne pieniądze na lokalną gospodarkę
Celem działań na rzecz wschodniej części Polski jest wzrost jej konkurencyjności i innowacyjności oraz zbliżenie PKB na mieszkańca tego regionu do średniej unijnej. W ciągu dwunastu lat obejmujących dwie perspektywy budżetu unijnego, realizowano szereg przedsięwzięć w ramach programu operacyjnego dedykowanego wschodniej Polsce, czyli województw lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.
PARP zarządza operacyjnie Programem Operacyjnym Polska Wschodnia od 2007 roku. W obecnym perspektywie UE na lata 2014-2020 budżet programu wynosi prawie 7 mld zł, z czego ok. 3 mld zł przeznaczone jest dla przedsiębiorstw. Do województwa warmińsko-mazurskiego trafiło już ponad 770 mln zł.
Zobacz przykłady innych projektów z działania „Zrównoważony transport miejski” POPW.