Pięć wskazówek na efektywne wykorzystanie Facebook Timeline

Wstęp

Spis treści

Chociaż oś czasu (ang. Timeline) została wprowadzona na profilach firmowych już jakiś czas temu, to nadal wielu marketerów nie potrafi wykorzystać jej skutecznie. O zmianach, które przyniosło jej wprowadzenie, pisaliśmy już w artykule Nowy wygląd profili firmowych na Facebooku - 6 zmian o których powinieneś wiedzieć. Dziś prezentujemy dziewięć wskazówek na to, jak wykorzystać Timeline do promocji własnej firmy lub marki.

 

1. Zamieszczaj obrazki w postach

 The White House - screen z Facebook

Timeline jest o wiele bardziej przyjazny dla zdjęć umieszczanych w treści postów. Zresztą zdjęcie zawsze bardziej przyciąga wzrok niż zwykły tekst. Pamiętaj, że nie musisz inwestować w profesjonalne sesje zdjęciowe. Czasami wystarczy wyciągnąć smartphona i pstryknąć amatorską fotografię. Dobrym przykładem są działania Białego Domu (The White House), którego nieformalne zdjęcia pokazują Baracka Obamę w ciepłym i przyjaznym świetle.

 Maciek Gajwer - screen z Facebook

Zamieszczanie zdjęć prawie przy każdym z postów zauważyć można także na niektórych z polskich profili firmowych. Fan-page Maciek Gajwer (fikcyjna postać wykorzystywana w reklamach sieci sklepów Praktiker) to doskonały przykład.

2. Uważnie wybierz swoje zdjęcie w tle

 Zdjęcie w tle - screen z Facebook

Ostatnio przeprowadzone badania wykorzystujące technikę eye-tracking wykazały, że internauci zwracają ogromną uwagę na zdjęcie w tle. O wiele większą niż na jakiejkolwiek inne treści na fan-page’u. Warto więc wybrać uważnie to zdjęcie i zadbać, aby było wyraźne i w wysokiej rozdzielczości. Cover photo (zdjęcie w tle) jest okazją do zrobienia pierwszego, silnego wrażenia na potencjalnych fanach.

 Zdjęcie w tle - screen z Facebook

W polskiej części Facebooka przykładem na wykorzystanie tej wskazówki jest fan-page Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wyraźne zdjęcie uśmiechniętych młody ludzi nawiązuje z internautami nić porozumienia i powoduje pozytywny odbiór marki.

3. Zwróć uwagę na statystyki

 Statystyki - screen z Facebook

Facebook ma wiele do zaoferowania jeżeli chodzi o dokładne statystyki Twoich fanów. Dobrze jest zainteresować się tą tematyka i poznać przynajmniej podstawowe wskaźniki charakteryzujące twoje działania w mediach społecznościowych. Będę to m.in. PTAP (People Talking About This), ilość wszystkich fanów, wskaźnik wiralności czy zasięgu. Wszystkie one są dość dokładnie opisane w pomocy serwisu.

4. Wyróżniaj lub przypinaj najlepsze posty

 Przypinanie postów - screen z Facebook

Timeline to nie tylko domyślny sposób prezentowania treści w sposób chronologiczny. Można wpłynąć na pozycję wybranych postów. Wystarczy „przypiąć” post na samej górze strony lub zastosować wyróżnienie, które spowoduje jego rozciągnięcie na całą szerokość ekranu.

 Przypinanie postów - screen z Facebook

Fan-page PARP - Wspieramy e-Biznes często stosuje przypinanie i wyróżnianie postów.  Umożliwia to zaprezentowanie najciekawszych, a także najbardziej aktualnych informacji.

5. Uporządkuj swoje aplikacje

 Aplikacja - screen z Facebook

Bezpośrednio pod zdjęciem w tle znajduje się miejsce na cztery aplikacje.  Przywoływane już badania eye-trackingowe dowodzą, że ten obszar bardzo często skanowany jest przez internautów.  Nie wiele osób wie, że na Facebooku dostępnych jest ponad 3 000 różnych aplikacji. Część z nich jest płatna, a za inne w ogóle nie trzeba wnosić opłat. Pozwalają one mocno uatrakcyjnić fan-page’a promowanej firmy.

 Aplikacja - screen z Facebook

Na fan-page’u portalu web.gov.pl również zastosowano tą wskazówkę. Na górze strony umieszczono cztery aplikacje ułatwiające przejście do dodatkowych treści. Każda z aplikacji opatrzona została indywidualną ikoną. Ich wygląd jest spójny z wyglądem fan-page’a, jak również całego serwisu.

 

Od czasu wprowadzenia Timeline minęło już trochę czasu. Warto zwrócić uwagę na badanie porównujące tą funkcjonalność do poprzedniego wyglądu profili firmowych. Liczba lajków wzrosła średnio o 22% na każdy post, współczynnik PTAT (People Talking About This) również wzrósł o 25%. Zmalała natomiast ogólna ilość pozostawianych przez fanów komentarzy. Średnio dla badanych fan-page’y jest to spadek o prawie 7 procent.

 

Źródło:

http://mashable.com/2012/05/17/facebook-timeline-brand-tips/

http://mashable.com/2012/04/20/fan-growth-slowed-facebook-timeline/

 

http://www.web.gov.pl/aktualnosci/19_1610_piec-wskazowek-na-efektywne-wykorzystanie-facebook-timeline.html

Pomoc