Wstęp
Spis treści
W sektorze handlu w Polsce pracuje nawet 2 mln osób, a pracownicy handlu detalicznego stanowią najliczniejszą grupą zawodową w kraju. Jaka przyszłość czeka tę gałąź gospodarki? Jakie trendy i wyzwania stoją przed tym sektorem? Jakich pracowników i jakich kompetencji potrzebuje branża, by się rozwijać? Na te i inne pytania znajdą Państwo odpowiedzi w raporcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), który zostanie opublikowany 14 września podczas spotkania z cyklu #BranżoweCzwartki.
Sytuację w sektorze handlu determinuje niepewność związana m.in. z wojną na Ukrainie, rosnącą inflacją i presją płacową oraz regulacjami finansowo-prawnymi. Poza czynnikami zewnętrznymi istotny wpływ mają czynniki wewnętrzne, zależne od podejmowanych działań w firmie, takich jak: cyfryzacja i digitalizacja, inwestycje w innowacje, analiza danych czy działania z obszaru employer branding. Tylko 23% badanych uważa, że warunki prowadzenia działalności w najbliższych 3–5 latach będą sprzyjające, 52% określa je jako trudne, a 25% wyraziło problem z ich oceną.
– Niepewność należy wpisać w sektor handlu jako swoistą normę, która najprawdopodobniej pozostanie z nami przez dłuższy czas. Przedsiębiorcy będą musieli umieć podejmować szybkie decyzje w odpowiedzi na niespodziewane wydarzenia – potwierdza Adriana Skorupska, ekspert z Departamentu Analiz i Strategii.
PARP zaprasza na premierę raportu
Premiera publikacji będzie miała miejsce 14 września o godzinie 10:00 podczas spotkania z cyklu #BranżoweCzwartki. Zaproszeni eksperci będą dyskutować m.in. nad takimi kwestiami jak: zapotrzebowanie na pracowników i kompetencje w sektorze, zatrudnianie cudzoziemców, przygotowanie kadr na zmieniającą się przyszłość, kierunki rozwoju w sektorze handlu, najbardziej prawdopodobne scenariusze rozwoju branży.
Wydarzenie jest bezpłatne i odbędzie się w formule online. Więcej informacji na temat webinarium można przeczytać na stronie PARP.
Plany sektora na przyszłość
Wyniki badań pokazują, że w 2023 r. aż 49% firm sektora planuje podwyższenie marży swoich produktów, 36% zamierza rozszerzyć swoją ofertę, 15% chce zwiększyć nakłady na innowacyjność w firmie, 14% – zainwestować w pracowników, a tylko 4% myśli o zwiększeniu zatrudnienia.
Jedynie 11% pracodawców deklaruje pojawienie się w ciągu najbliższych trzech lat nowych stanowisk w firmie. Wśród nich najczęściej wymieniano kuriera, programistę, specjalistę ds. business intelligence i specjalistę ds. mediów społecznościowych.
Przyszłościowe kompetencje
Jednym z głównych celów badania było spojrzenie na kluczowe kompetencje na poszczególnych stanowiskach z perspektywy pracodawców i pracowników. Zestawienie tych ocen ma pomóc w zbilansowaniu rynku pracy w zakresie podaży pracowników o odpowiednich kompetencjach oraz zapotrzebowania na nich ze strony pracodawców.
Według badania PARP 67% pracodawców ocenia, że kompetencje ich pracowników są w pełni zadowalające, a 31% dostrzega potrzebę dalszego rozwoju ich umiejętności.
Spośród kompetencji, których znaczenie rośnie już teraz lub wzrośnie w przyszłości, wyłaniają się te odpowiadające na potrzeby związane z obecną sytuacją w sektorze, tj. z analityką, cyfryzacją, elastycznością i adaptacją do zmian.
Małe zainteresowanie branżą?
Według raportu PARP w sektorze handlu występują kłopoty z brakiem rąk do pracy. Tę lukę w pewnym stopniu wypełniają obcokrajowcy, zatrudniani przez co dziesiątą firmę. Wśród przyczyn problemów rekrutacyjnych wymienia się małe zainteresowanie ofertą pracy (66%), niespełnianie oczekiwań przez kandydatów (47%) oraz niezadowolenie z proponowanych warunków zatrudnienia (38%). Warto dodać, że najczęściej poszukiwanymi pracownikami są kasjer/sprzedawca, przedstawiciel handlowy i pracownik magazynowy.