Wstęp
Spis treści
Weryfikacja nowego partnera biznesowego to jeden z głównych sposobów na uniknięcie trudności takich jak niewypłacalność.
Współpraca z nowym kontrahentem może być ryzykowna.
Zanim zaczniemy współpracować, należy sprawdzić jak najwięcej informacji na jego temat. To pomoże uniknąć transakcji z nieuczciwymi partnerami biznesowymi oraz zmniejszy ryzyko utraty pieniędzy lub towaru. W ten sposób zabezpieczymy się również przed odpowiedzialnością podatkową za zobowiązania oszusta i ułatwimy wykazanie należytej staranności w transakcji handlowej przed organami kontroli skarbowej.
- miejsce prowadzenia działalności, na przykład czy kontrahent ma biuro, pracowników, telefon stacjonarny – czy nie jest to tak zwane wirtualne biuro, czy siedziba odpowiada rodzajowi lub skali działalności kontrahenta (na przykład oferuje hurtową dostawę paliw, a ma siedzibę w garażu)
- umowę własności lub najmu magazynu, umowę leasingu środków transportu oraz polisę ubezpieczeniową na transport towarów - jeśli kontrahent prowadzi hurtowy obrót towarami, powinien mieć dostęp do odpowiednich magazynów
- tożsamość kontrahenta lub reprezentującej go osoby – uważaj gdy kontakt odbywa się przez e-mail niepowiązany z firmą lub komunikatory internetowe (zalecany jest kontakt osobisty)
- koncesje i zezwolenia, jeśli są wymagane, na przykład zezwolenie na obrót hurtowy alkoholem, czy koncesję na obrót paliwami
- po zakupie - zgodność towaru ze specyfikacją, którą sprzedawca dołącza do faktury - możesz sfotografować zakupiony towar
Uważaj, gdy kontrahent, bez ekonomicznego uzasadnienia:
- proponuje towar po cenie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej
- żąda płatności w terminie krótszym niż standardowy termin płatności
- oferuje towary z innej branży niż ta, w której działa.
Informacje na jego temat można znaleźć w poszczególnych serwisach:
- Jeśli kontrahent prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą lub jest wspólnikiem spółki cywilnej, sprawdźmy jego dane w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
- Jeśli kontrahentem jest spółka prawa handlowego, czyli spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo – akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna, informacje na jego temat znajdziemy w wyszukiwarce Krajowego Rejestru Sądowego.
- Informacje na temat przedsiębiorców można znaleźć także w wyszukiwarce Krajowego Rejestru Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON), prowadzonego przez GUS. Interesujący cię podmiot możesz znaleźć po jego numerze NIP, REGON, KRS oraz po adresie.
- Ważnym narzędziem weryfikacji statusu podatkowego kontrahenta jest Wykaz podatników VAT, czyli tak zwana Biała lista.
- Jeśli kontrahent ma siedzibę w innym kraju UE, sprawdźmy jego dane w systemie informatycznym VIES (VAT Information Exchange System), czyli wyszukiwarce prowadzonej przez Komisję Europejską. Zweryfikujemy w niej, czy dany podmiot jest zarejestrowany jako dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych. To konieczne, by zastosować do tych transakcji stawkę 0% VAT.
- Bezpośrednio w urzędzie skarbowym sprawdzimy, czy nasz kontrahent prawidłowo rozlicza podatki. Ograniczymy dzięki temu ryzyko odpowiedzialności solidarnej za jego zobowiązania podatkowe.
- Rejestr Dłużników Niewypłacalnych. To państwowa instytucja prowadzona przez Krajowy Rejestr Sądowy. Dłużnicy wpisywani są z urzędu, na podstawie orzeczenia sądu.
- Dane na temat kondycji finansowej kontrahenta uzyskamy też w Biurach Informacji Gospodarczej (BIG). W Polsce funkcjonuje kilka biur prowadzonych przez prywatne podmioty. Ich usługi są płatne, a cena zależy od zakresu usług.
- Można również skorzystać z usług wywiadowni gospodarczej, czyli prywatnych podmiotów, które na zamówienie zweryfikują wiarygodność finansową polskich i zagranicznych podmiotów. Wywiadownie raportują informacje z rejestrów, dane o sytuacji finansowej kontrahenta, w tym o jego ewentualnym zadłużeniu. Usługa jest płatna, a cena zależy od zakresu dostarczanych danych
Biznes.gov