Platformy startowe dla nowych pomysłów, Komponent IIa – Wsparcie rozwoju działalności gospodarczej startupu

Cel dofinansowania
Rozwój innowacyjnych produktów i pierwsza sprzedaż
Maksymalne dofinansowanie
600 000 PLN
Miejsce realizacji projektu
makroregion Polski Wschodniej
Zasięg terytorialny projektu
Polska Wschodnia
Dla kogo
Mikro i małe przedsiębiorstwa
Zakończone nabory

Nabór 2025 r. – nabór 4

05.08.2025 - 30.09.2025

Nabór 2025 r. – nabór 3

Nabór 2024 r. – nabór 2

Nabór 2023 r. – Nabór 1

23 lipca 2025r.

Ogłoszenie konkursu

5 sierpnia 2025 r.

Start składania wniosków

30 września 2025 r.

Koniec składania wniosków

FEPW

Poznaj podstawowe pojęcia

Otwórz słownik pojęć

Spis treści

Cel działania

Dofinansowanie mogą otrzymać projekty innowacyjne dotyczące wsparcia rozwoju działalności biznesowej startupów dla zweryfikowanych pomysłów w ramach programów inkubacji na Platformach startowych FEPW i wejście z opracowanym produktem na rynek, uwzględniając pierwszą sprzedaż. 

Kto może otrzymać dofinansowanie?

O dofinansowanie projektów w ramach naboru mogą ubiegać się startupy (mikro i małe spółki kapitałowe), które:

  • zakończyły program inkubacji na Platformie startowej w ramach działania FEPW 01.01 Platformy startowe dla nowych pomysłów, komponent I: Inkubacja – rozwój nowego pomysłu biznesowego,
  • posiadają Raport z inkubacji uwzględniający zakończenie inkubacji innowacyjnego pomysłu oraz rekomendację dotyczącą stopnia gotowości spółki do podjęcia działalności rynkowej wraz z uzasadnieniem biznesowym, ważnym na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie,
  • kwalifikują się do otrzymania wsparcia na podstawie art. 22 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014,
  • siedziba wnioskodawcy znajduje się w jednym z województw na terytorium makroregionu Polski Wschodniej: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, lub mazowieckiego z wyłączeniem regionu warszawskiego stołecznego (m.st. Warszawa oraz powiatów: grodziskiego, legionowskiego, mińskiego, nowodworskiego, otwockiego, piaseczyńskiego, pruszkowskiego, warszawskiego zachodniego i wołomińskiego).

Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie

  • koszty bezpośrednie (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, usługi zewnętrzne, wynagrodzenia personelu projektu, zakup surowców i materiałów)
  • koszty pośrednie

Poznaj kryteria wyboru projektów, zasady aplikowania, oceny i generator wniosków o dofinansowanie w naborze FEPW 01.01 komponent IIa: Wsparcie rozwoju działalności gospodarczej startupu

FAQ

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Odpowiedź

Wskaźnik RCR001 - Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach – to liczba miejsc pracy wyrażona w średnich rocznych ekwiwalentach pełnego czasu pracy (EPC) utworzonych w ramach działalności wspieranej przez projekt. Wartość docelowa wskaźnika powinna zostać osiągnięta i wykazywana rok po zakończeniu realizacji projektu. Powinny być spełnione poniższe przesłanki:

  • nowe stanowiska muszą być obsadzone i mogą być w pełnym wymiarze godzin, w niepełnym wymiarze godzin lub powtarzać się sezonowo; wolne stanowiska nie są liczone;
  • nowo utworzone stanowiska zostaną utrzymane przez minimum 13 miesięcy po zakończeniu projektu;
  • wskaźnik jest obliczany jako różnica między rocznymi EPC obsadzonymi przed rozpoczęciem projektu i rok po zakończeniu projektu w ramach wspieranej działalności (roczne EPC definiuje się jako stosunek godzin pracy przepracowanych efektywnie w ciągu roku kalendarzowego podzielony przez całkowitą liczbę godzin umownie przepracowanych w tym samym okresie przez osobę lub grupę; zgodnie z konwencją dana osoba nie może wykonywać więcej niż jednego EPC rocznie);
  • wskaźnik jest obliczany jako różnica między rocznymi EPC obsadzonymi przed rozpoczęciem projektu i rok po zakończeniu projektu w ramach wspieranej działalności (roczne EPC definiuje się jako stosunek godzin pracy przepracowanych efektywnie w ciągu roku kalendarzowego podzielony przez całkowitą liczbę godzin umownie przepracowanych w tym samym okresie przez osobę lub grupę; zgodnie z konwencją dana osoba nie może wykonywać więcej niż jednego EPC rocznie);
  • liczba godzin umownie przepracowanych ustalana jest na podstawie normatywnych/ustawowych godzin pracy zgodnie z krajowym ustawodawstwem (osoba pracująca w pełnym wymiarze czasu pracy zostanie zidentyfikowana w odniesieniu do jej statusu zatrudnienia i rodzaju umowy: pełny lub niepełny etat).

Etaty spełniające warunki wskaźnika rezultatu nie są finansowane ze środków projektu, ale w całości ze środków własnych, dlatego dotyczą okresu po zakończeniu projektu. Wskaźnik rezultatu w zakresie EPC dotyczy tylko tych etatów, które powstały w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu zostaną utrzymane. Etaty spełniające warunki wskaźnika rezultatu nie mogą być finansowane ze środków projektu, natomiast w momencie, gdy beneficjent zaczyna finansować etat w całości ze środków własnych, spełnia on już warunki wskaźnika rezultatu.

Odpowiedź

Przychód wygenerowany ze sprzedaży produktu w trakcie realizacji projektu nie podlega zwrotowi, ani nie pomniejsza otrzymanej z PARP dotacji.

Odpowiedź

Aktualnie nie ma takich planów.

Odpowiedź

Tak. W przypadku angażowania w projekcie osób na zasadach innych, aniżeli umowa o pracę, prawidłową kategorią wydatków dotyczących ich wynagradzania jest kategoria „usługi zewnętrzne”.

Odpowiedź

Nie ma obowiązku przedstawiania ofert dostawców przy wniosku o dofinansowanie.

Zgodnie z §5 ust. 2 Regulaminu wyboru projektów wniosek o dofinansowanie powinien zostać sporządzony w języku polskim, z wyjątkiem użycia obcojęzycznych nazw własnych lub pojedynczych wyrażeń w języku obcym. Zatem dokumenty sporządzone w języku obcym i dołączane do wniosku o dofinansowanie powinny zostać przetłumaczone na język polski.

Odpowiedź

Zarówno główna lokalizacja projektu, jak i pozostałe miejsca realizacji projektu muszą być zlokalizowane na terytorium Polski Wschodniej. Premiowane będą projekty zlokalizowane na obszarach tzw. OSI na terytorium Polski Wschodniej, tj. w miastach średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz na obszarach zagrożonych trwałą marginalizacją. Lista miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze z terytorium makroregionu Polski Wschodniej stanowi załącznik nr 6 do Regulaminu wyboru projektów, dostępny na stronie internetowej naboru.

Odpowiedź

Każdy nabór wniosków w komponencie 2a stanowi odrębny konkurs realizowany zgodnie z właściwą mu dokumentacją naboru i odrębną decyzją Prezesa PARP powołującą Komisję Oceny Projektów (dalej „KOP”). Ocena wniosku złożonego w danym naborze odbywa się zgodnie z kryteriami oceny obowiązującymi w danym naborze. W trakcie prac KOP ocenie podlega wniosek o dofinansowanie złożony w naborze wraz z uzupełnieniami w odpowiedzi na wezwanie członków Panelu ekspertów (dalej „PE”) w trakcie bieżącego procesu oceny. Przydzielenie w LSI członkom PE wniosków o dofinansowanie do oceny odbywa się w sposób zapewniający sprawną ocenę i zachowanie zasady bezstronności. Dobór członków oceniających do oceny przebiega zgodnie z Regulaminem pracy Komisji Oceny Projektów w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 – 2027 (dalej: Regulamin KOP). Zgodnie z § 6 Regulaminu KOP każdy wniosek jest oceniany przez dwóch członków oceniających (ekspertów zewnętrznych). Wnioski o dofinansowanie są przydzielane do oceny ekspertom w LSI na podstawie:

  • zbieżności zakresu projektu z kompetencjami i doświadczeniem eksperta,
  • wyników oceny pracy eksperta,
  • liczby wniosków aktualnie przyjętych do oceny,
  • liczby dotychczas ocenionych wniosków.

Zgodnie z §4 Regulaminu KOP (ust. 7 pkt 5) dopuszcza się przekazanie ekspertom arkusza oceny wniosku o dofinansowanie, jeżeli zgodnie z deklaracją wnioskodawcy złożoną we wniosku, jest on składany ponownie. Należy jednak mieć na uwadze, że ten dokument ma charakter pomocniczy i dotyczy tylko ostatniego ocenionego wniosku w PARP.

Odpowiedź

Tak, należy tylko pamiętać, aby Wnioskodawca nadal spełniał warunki przyznania dofinansowania zgodnie z Regulaminem wyboru projektów. Dopuszczalne są zmiany kapitałowe w spółce w zakresie, w jakim zmiany te nie wpływają na zasady przyznania wsparcia (w szczególności dotyczyć to może zmiany formy prawnej, zmiany siedziby spółki, zmiany statusu spółki z mikro i małego przedsiębiorstwa na inny, czy też zmian organizacyjno - prawnych uniemożliwiających prawidłową realizację projektu zgodnie z umową o dofinansowanie). Nie jest dozwolona taka zmiana umowy o dofinansowanie i projektu, która prowadziłaby do obejścia warunków procedury wyboru projektów do dofinansowania.

Beneficjent w terminie 30 dni od dnia zaistnienia okoliczności powodujących konieczność wprowadzenia zmian w umowie i projekcie jest zobowiązany zgłosić ten fakt PARP wraz z uzasadnieniem.

Odpowiedź

Tak, można.

Wnioskodawca może wnieść protest do PARP w terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji o negatywnym wyniku oceny projektu (§8 Regulaminu wyboru projektów, zgodnie z art. 64 ustawy wdrożeniowej). Protest rozpatrywany jest w terminie 21 dni od dnia wpływu do PARP, a w uzasadnionych przypadkach termin rozpatrzenia protestu może zostać przedłużony, szczególnie w sytuacji, gdy przy rozpatrywaniu protestu konieczne jest skorzystanie z pomocy eksperta. W tej sytuacji termin rozpatrzenia protestu nie może przekroczyć łącznie 45 dni od dnia wpływu protestu do PARP.

W każdym momencie biegu procedury odwoławczej dotyczącej konkretnego wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca ma możliwość złożenia kolejnego wniosku w trwającym naborze.

Odpowiedź

Zadania związane z rozliczeniem dotacji nie są przedmiotem projektu i tym samym pracownik zatrudniony w spółce w tym celu nie stanowi „personelu projektu” – jego wynagrodzenie nie jest kwalifikowane do wsparcia. Koszty dotyczące rozliczenia dotacji sfinansowane mogą być w ramach kosztów pośrednich projektu – ich dokumentowanie nie jest w ten sposób wymagane.

W przypadku osób wchodzących w skład zespołu projektowego, zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie, należy określić podstawę ustalenia wysokości wynagrodzenia danego stanowiska w projekcie, uzasadnić jej rynkowy charakter. Źródłem referencyjnym mogą być np. raporty płacowe dotyczące wynagrodzeń na danych stanowiskach z odpowiednią bazą referencyjną.

Komunikaty

Spis treści

Pomoc