Wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w Polsce – raport „Trust in Generative AI Polska perspektywa 2024”

Wstęp

Table of contents

Opublikowany przez firmę Deloitte raport „Trust in Generative AI Polska perspektywa 2024” przedstawia wyniki polskiej części europejskiego badania dotyczącego tematyki generatywnej sztucznej inteligencji (generative artificial intelligence – GenAI). W przeprowadzonym w 2024 r. badaniu „„Trust in Generative AI”” wzięło udział ponad 30 tys. konsumentów z 11 krajów Europy, w tym prawie 3 tys. respondentów z Polski.

Celem badania była ocena poziomu zaufania do GenAI oraz gotowości do wykorzystania narzędzi i aplikacji GenAI wśród konsumentów, pracowników i kadry zarządzającej. Na potrzeby badania generatywna sztuczna inteligencja została zdefiniowana jako rozwiązania AI pozwalające na generowanie tekstu, wideo, obrazów i audio.

Generalnym trendem zaobserwowanym wśród uczestników badania jest mieszanka optymizmu i niepokoju w związku z obecnym wykorzystaniem i dalszą adopcją GenAI. Według ekspertów obecnie ważnymi kierunkami działania są budowanie odpowiednich postaw dla odpowiedzialnego wdrażania technologii i wzmacnianie zaufania do GenAI. Ponieważ aż 65% liderów firm w Europie planuje zwiększenie finansowania na inwestycje w AI budowa zaufania jest już nie tylko wymogiem etycznym, ale staje się wymogiem biznesowym.

Wyniki polskiej części badania:

  • Tylko 26% respondentów zadeklarowało brak osobistego doświadczenia z narzędziami GenAI.
  • 56% badanych wykorzystuje GenAI do celów prywatnych, 29% do celów związanych z nauką, a zaledwie 18% do celów zawodowych.
  • Wśród osób wykorzystujących GenAI w celach zawodowych najczęściej wykorzystywana jest ona do generowania pomysłów (45%), tworzenia lub edytowania treści (37%) oraz analizy danych (36%).
  • Badanie wskazuje na optymizm w zakresie potencjalnych korzyści z upowszechnienia rozwiązań GenAI. Respondenci dostrzegają potencjał generatywnej sztucznej inteligencji do ulepszania produktów i usług (72% respondentów), poprawy doświadczeń zawodowych poprzez np. automatyzację zadań (68% respondentów), oraz korzyści dla społeczeństwa (58% respondentów).
  • Równocześnie respondenci mają obawy związane z odpowiedzialnym wykorzystaniem GenAI, prywatnością danych i rosnącym ryzykiem rozprzestrzeniania dezinformacji. Tylko co drugi polski respondent uważa, że GenAI będzie wykorzystywane w biznesie i innych organizacjach w sposób etyczny.
  • Widoczny jest również sceptycyzm co do możliwości regulacji AI przez państwo – tylko 46% respondentów uważa, że regulacje wprowadzane na poziomie państwowym będą skutecznie regulować stosowanie AI.
  • Za najważniejsze czynniki pozwalające na budowę zaufania do GenAI respondenci uznali: bezpieczeństwo danych – 68%, zachowanie kluczowej roli człowieka w procesie – 62%, pewność otrzymywanych wyników – 62%, oraz wiedza, jak działają algorytmy – 60%.
  • Większą otwartość na wykorzystanie GenAI zaobserwowano u respondentów już korzystających z narzędzi sztucznej inteligencji, które służą do wykonywania zadań uznanych za mniej ryzykowne. Z wybranych zastosowań największy poziom zaufania badani zadeklarowali dla poszukiwania odpowiedzi na pytania dotyczące usług publicznych – 62%, natomiast najniższy dla wykorzystania AI przez lekarzy w procesie diagnozy – 43%.
  • Ponad 60% respondentów wykorzystujących GenAI w celach zawodowych zadeklarowało, że ich organizacja zachęca do lub nie zabrania stosowania rozwiązań AI w celach zawodowych.
  • Jednakże znaczna część badanych stwierdziła, że w ich organizacjach nie obowiązuje polityka stosowania narzędzi GenAI.
  • Ponad połowa przebadanych pracowników jest zdania, że narzędzia GenAI są wykorzystywane bez zgody pracodawcy. Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji bez zgody przełożonych spowodowane jest głównie przez chęć poprawy produktywności i wydajności pracy.
  • Wyniki dla Europy w zakresie najczęściej wykorzystywanych rozwiązań GenAI kształtują się na poziomie 50% dla najczęściej wykorzystywanych ogólnodostępnych, bezpłatnych narzędzi, natomiast najrzadziej używane są narzędzia stworzone przez firmę – 19%. Wyniki dla Polski kształtują się na podobnym poziomie.

Szczegółowe wyniki badania i ich analizę można znaleźć w publikacji „Trust in Generative AI Polska perspektywa 2024” dostępnej do pobrania na stronie filmy Deloitte.

Pomoc