Starzenie się ludności i niska dzietność od ponad 20 lat są traktowane w Europie Zachodniej jako zagrożenie dla rynku pracy. Związany z nimi spadek zasobów siły roboczej grozi w nieodle głej perspektywie poważnym niedoborem pracowników i załamaniem systemu emery talnego. Rosnąca świadomość tego problemu zmienia cele polityki rynku pracy. W wielu krajach jednym z głównych priorytetów tej polityki stało się zwiększenie aktywności zawodowej osób starszych, a zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwie uznano za istotny czynnik sprzyjający jego osiągnięciu.
Zarządzanie wiekiem to element zarządzania zasobami ludzkimi, a dokładniej: element zarzą dzania różnorodnością. Polega ono na realizacji różnorodnych działań, które pozwalają na bar dziej racjonalne i efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich przedsiębiorstwa dzięki uwzględ nianiu potrzeb i możliwości pracowników w różnym wieku.
Chcemy zaproponować firmom szeroki katalog działań związanych z kończeniem zatrudnienia i przechodzeniem na emeryturę, które stanowią element zarządzania wiekiem w przedsiębior stwie i wiążą się przede wszystkim z końcowym etapem pracy zawodowej, ale mają też wpływ na to, jak długo pracownicy chcą pozostawać w zatrudnieniu.
What the publication contains
1. Wstęp
2. Powody stosowania zarządzania wiekiem
3. Korzyści dla przedsiębiorstw
4. Rekomendowane narzędzia
5. Praktyczne rady dla przedsiębiorstw
6. Zastosowanie w małych firmach