Startupy w Polsce - raport 2019

Stay up to date

Enter your email to download the report

Startupy w Polsce - raport 2019

PDF Download

Startupy w Polsce – to pierwsza edycja nowego raportu PARP. Powstał on w oparciu o badania przeprowadzone w 2017 i 2018 r. na próbie 8 tys. dorosłych mieszkańców Polski. wśród nich zidentyfikowane zostały osoby na wczesnym stadium rozwoju swojej działalności biznesowej, które do jej prowadzenia wykorzystują technologie dostępne na rynku nie dłużej niż 5 lat. Raport Startupy w Polsce przedstawia dane charakteryzujące te osoby, a także ich motywacje do podejmowania działalności startupowej oraz barier, na jakie napotykają. Można w nim też znaleźć informacje na temat konkurencyjności startupów, ich innowacyjności, współpracy oraz sposobów finansowania działalności. Raport zawiera także wyniki eksperckiej oceny warunków powstawania i rozwoju startupów w Polsce.

Wyniki raportu wskazują, że przeciętny właściciel startupu to 38 letni mężczyzna z wyższym wykształceniem, z czteroosobowej rodziny, który ma ciekawy pomysł na biznes i chce wykorzystać doświadczenie zdobyte w dotychczasowej pracy. Jego głównym motywem podjęcia działalności biznesowej jest chęć uzyskania niezależności i zwiększenia dochodów osobistych. Na rozwój swojego startupu wykorzystuje przede wszystkim środki własne, choć korzysta również z innych źródeł finansowania. Jego przedsięwzięcie biznesowe jest na etapie wchodzenia na rynek bądź umacniania pozycji rynkowej. W odniesieniu do konkurencji przeciętny startupowiec postrzega się jako podmiot, który ma unikalne przewagi i potencjał wzrostu, a jego produkt czy usługa są relatywnie nowe na rynku (oceniane przez niektórych klientów jako dotychczas nieznane). Trudno powiedzieć, że typowy startupowiec to osoba działająca w konkretnej branży. Obszary działalności startupów są zróżnicowane, najczęściej są związane z usługami, ochroną zdrowia i edukacją.

What the publication contains

Startupy w Polsce – kluczowe wnioski

Wstęp i założenia metodologiczne

Kto tworzy startupy w Polsce?

Przyczyny powstawania startupów

Funkcjonowanie i rozwój startupów

Otoczenie firmy – konkurencyjność

Innowacyjność i finansowanie działalności

Działalność międzynarodowa

Z kim współpracują młode firmy?

Bariery powstawania i rozwoju młodych firm

Czynniki hamujące powstawanie nowych firm

Uwarunkowania powstawania i funkcjonowania startupów – ocena ekspercka

Podsumowanie

Pomoc