Wstęp
Table of contents
Sukcesja to jedno z największych wyzwań, z jakim muszą mierzyć się obecnie polskie firmy rodzinne. Niestety świadomość znaczenia sukcesji dla przyszłości firmy i wiedza nt. zasad jej przeprowadzenia jest znikoma. Większość przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak długotrwały i skomplikowany jest to proces. PARP dostrzega złożoność problemu i oferuje przedsiębiorcom wsparcie w zaplanowaniu i przeprowadzeniu sukcesji.
Wiele firm, które zostały założone po przemianach ustrojowych w Polsce czeka w najbliższym czasie zmiana pokoleniowa. Sytuacji nie ułatwia fakt, że mało jest przykładów udanych sukcesji, z których można byłoby czerpać wzorce. Przedsiębiorcy, którzy dwadzieścia kilka lat temu zakładali swoje firmy, wydają się nie przyjmować do wiadomości, że nadszedł czas, aby pomyśleć o oddaniu sterów w ręce kolejnego pokolenia.
Jak wykazują badania, w ok. 70% firm rodzinnych temat sukcesji nie pojawia się w dyskusjach albo pojawia się okazjonalnie. Tylko 11% właścicieli i 17% sukcesorów deklaruje, że jest to temat poruszany bardzo często. Może to świadczyć o przekonaniu, że sukcesja będzie procesem naturalnym, wynikającym z sytuacji w firmie i rodzinie. Takie podejście stanowi duże zagrożenie dla przyszłości przedsiębiorstwa, bo sformalizowanie procesu sukcesji to jeden z podstawowych czynników sukcesu. Tymczasem wśród przedsiębiorców deklarujących zdecydowaną wolę sukcesji tylko 39% posiada plany sukcesyjne, przy czym często nie są one sporządzone w formie pisemnej. Oznacza to, że aż w 61% firm widzących konieczność sukcesji, nie podjęto żadnych przygotowań.[1]
Doświadczenia Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ze współpracy z wieloma firmami rodzinnymi pokazują, że przedsiębiorcy potrzebują wsparcia doradczego dotyczącego sukcesji w obszarach: finansowym, organizacyjnym i zarządczym i prawnym. Przeszkodą w samodzielnym przekazaniu biznesu jest też bardzo często emocjonalny stosunek do założonej przez siebie firmy. Właściciele najczęściej nie są w stanie obiektywnie ocenić jej potrzeb. Przedsiębiorcom trudno jest samodzielnie zaplanować oraz wdrożyć działania, zwłaszcza jeśli wymagają one zmian na wielu płaszczyznach. Dlatego tak ważne jest rozpowszechnianie sprawdzonych rozwiązań w tym zakresie.
Na co można otrzymać wsparcie?
W ramach projektu Sukcesja w firmach rodzinnych PARP oferuje pomoc w zaplanowaniu i przeprowadzeniu sukcesji. Dofinansowanie można otrzymać na:
- wsparcie doradców, którzy zdiagnozują sytuację w firmie, wskażą potencjalne szanse i zagrożenia,
- pomoc w zaprojektowaniu sukcesji pod względem prawnym, finansowym i organizacyjnym.
W ramach konkursu zostało wyłonionych pięciu operatorów, którzy realizują projekty w pięciu makroregionach. To właśnie do nich mogą zgłaszać się przedstawiciele mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.
W zależności od regionu zgłoszenia będą przyjmowane do:
- 31 grudnia 2019 r. od firm z województw:
kujawsko-pomorskiego, podlaskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego;
- 30 października 2020 r. od firm z województw:
lubelskiego i mazowieckiego;
- 1 grudnia 2021 r. od firm z województw:
dolnośląskiego, lubuskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego;
- 31 stycznia 2022 r. od firm z województw:
łódzkiego, opolskiego i śląskiego;
- 28 lutego 2023 r. od firm z województw:
małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego.
Program jest w 90% dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).
Więcej informacji na stronie.
[1] A. Kowalewska, Firmy rodzinne w polskiej gospodarce – szanse i wyzwania, wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2010 r.