6 sposobów na duże zarobki poprzez freeemium model

Wstęp

Table of contents

Freemium jest coraz częściej wybieranym modelem biznesowym przez twórców start-upów i aplikacji. Okazuje się, że jest to jedna z najlepszych metod na powiększanie swoich zarobków. Jednak należy pamiętać o tym, że samo zdecydowanie się na freemium nie gwarantuje automatycznej satysfakcji finansowej. Przedstawiamy zatem kilka wskazówek, które pomogą zwiększyć zarobki poprzez wykorzystanie tego modelu.

modele biznesowe

Zalety marketingu

Słowo „darmowy” działa niczym magnes na użytkowników. Uzyskujesz przez to wielu fanów, którzy korzystają z bezpłatnych wersji próbnych czy standardowych twojej usługi. Właśnie oni mogą zrobić świetną reklamę aplikacji, np. poprzez jej rekomendowanie na portalach społecznościowych czy nawet pocztę pantoflową. Każdy z tych sposobów to skuteczna droga, by polecić twój produkt osobom, które mogą zdecydować się na opłatę.

Wielkość rynku

Rynek twojej branży musi być na tyle duży, aby nie osiągnął zbyt szybko sufitu. Twój darmowy produkt musi non stop przyciągać nowych konsumentów. Dzięki temu, start-up będzie zarabiał już na niewielkim procencie użytkowników. Jeśli chcesz mieć milion płacących użytkowników, musisz ich mieć jeszcze więcej zarejestrowanych.

Unikalne rozwiązanie to najlepsze rozwiązanie

Jaki jest idealny produkt? Ten, który posiada najlepsze funkcje i wygląd? Nie, doskonały produkt to taki, który jest prosty w obsłudze i nie ma żadnej konkurencji lub ma ją bardzo małą. Stosując w takim wypadku model freemium, baza klientów twojego start-upu będzie pękać w szwach.

freemium

Tworzenie cennika

Gdy ustalasz cennik, musisz znaleźć punkt, w którym klienci będą gotowi i chętni płacić za korzystanie z danej opcji. Tutaj nie trzeba kierować się intuicją. Lepiej oprzeć się na wynikach badań. Możesz ustalić konkretną ofertę, a następnie przeprowadzić badania wrażliwości cenowej, które określają ile użytkownicy są w stanie za nią zapłacić. Warto również porównać swoją ofertę z innymi firmami pod względem cen i wartości usług. Użytkownikom pozwól na łatwe porównywanie abonamentów – pod kątem korzyści i cen. Jeśli spotka się on z zawiłymi przelicznikami, prawdopodobnie zrezygnuje z zakupu. Ponadto, użytkownik widząc cennik, nie powinien mieć wątpliwości, co stanowi kolejny krok do zakupu.

Ile kosztuje użytkownik?

Model freemium idealnie sprawdza się w tych start-upach, gdzie koszt utrzymania jednego użytkownika jest bardzo niski i z czasem jeszcze bardziej maleje. Zwykle są to np. usługi hostingowe czy aplikacje webowe. Zastanów się więc nad ceną jaką musisz zapłacić za utrzymanie swoich klientów i staraj się zoptymalizować wszelkie koszty z tym związane.

Odpowiedni moment na wprowadzenie zmian

Z czasem możesz zechcieć zrezygnować z freemium i zastąpić go modelem premium. Jednak na wprowadzenie takich zmian, musisz wybrać odpowiedni moment. Lojalność darmowych klientów jest dużo niższa i ciężko przekonać ich konta premium. Trzeba znać swoje granice i zasoby finansowe potrzebne do rozwoju firmy. Jeśli nie boisz się zmienić sposobu zarabiania na aplikacji, możesz to zrobić. Tak samo możesz zastanowić się czy nie oprzeć swojego start-upu  na modelu freemium. Taki krok jest dobry, gdy firma zaczyna popadać w swego rodzaju stagnację. Zatem uważnie obserwuj swoje dochody, podejmuj rozważne decyzje, a na końcu przetestuj model biznesowy swojego start-upu.  



Źródło: http://mashable.com/2012/08/20/freemium-small-business-tips/

 

http://www.web.gov.pl/aktualnosci/19_1955_6-sposobow-na-duze-zarobki-poprzez-freeemium-model.html

Pomoc